Strategia PKOR


Powstanie projektu PKOR wywołane zostało konkretnymi potrzebami. Na podstawie dotychczasowej działalności polskiej sceny Open Rails, przeanalizowaliśmy największe problemy i na ich podstawie wypracowaliśmy konkretną strategię opisaną w poniższych krokach milowych. Założenia te opisują zmiany organizacyjne, które będziemy próbowali osiągać równolegle z rozwojem dodatków i ich jakości zapewnianym przez nieocenioną pracę twórców. Niniejsza strategia w formie ideowej została wypracowana na początku działalności zespołu PKOR, ale dopiero z biegiem czasu możliwe było spisanie jej w tak obszernej formie. Kliknięcie na poniższe hasła spowoduje otwarcie szczegółowych opisów.


Stabilna strona internetowa i opracowana strategia

Działanie: Założenie oraz zbudowanie prostej, funkcjonalnej i stabilnej strony internetowej przygotowanej do publikacji dodatków.

Motywacja: W niedalekiej przeszłości rozwój polskiej sceny Open Rails był hamowany przez nieprzerwane perturbacje ze stronami internetowymi. Znanym zjawiskiem było tworzenie nowych serwisów, niekończące się dostosowywanie tych samych dodatków na kolejną, nową stronę, a następnie tracenie wszystkiego i zaczynanie od nowa. Analizując te doświadczenia, nadrzędnym celem, a nawet powodem rozpoczęcia działalności projektu PKOR, stała się chęć wyjścia z tego bałaganu i możliwość rozpoczęcia realnego rozwoju. Ponadto, strona internetowa ma być przejrzysta, intuicyjna i wygodna w korzystaniu, czego zdecydowanie brakowało poprzednim projektom.

Stan realizacji: osiągnięte


Dostępność kompletnych paczek z trasami

Działanie: Wydanie działających paczek z wszystkimi aktualnymi trasami zawierających kompletne pakiety taboru i funkcjonalne timetable.

Motywacja: Omawiane w poprzednim punkcie perturbacje z dotychczasowymi stronami internetowymi skutkowały także brakiem dostępności dodatków, co w jednoznaczny sposób wygasiło zainteresowanie nowych użytkowników. Odbudowa wszystkich utraconych zasobów nie jest możliwa w krótkim czasie, dlatego pierwszy krok stanowi udostępnienie tych najważniejszych. Kompletne paczki z trasami, niewymagające wyszukiwania i instalowania żadnych dodatkowych komponentów, a jednocześnie atrakcyjne za sprawą ciekawych scenariuszy rozgrywki przygotowanych w formie rozkładów jazdy, zawierające pakiety wszystkich potrzebnych dodatków taborowych, tworzące dla użytkownika gotowy i dopracowany produkt muszą być traktowane priorytetowo.

Stan realizacji: osiągnięte


Jednolite normy opracowywania plików

Działanie: Wypracowanie jednolitych norm nazewnictwa i opracowywania plików.

Motywacja: Jednolite normy spełniające zasadę uniwersalności, w tym celu wypracowane z biegiem czasu i sformułowane po przygotowaniu wielu dodatków, są niezbędne do utrzymania porządku, ale także funkcjonalności. Jednym z podstawowych założeń jest odrębność od innych standardów nazewnictwa, co pozwoli na bezkonfliktowe współistnienie różnych plików w tym samym profilu, bez narażania na nadpisanie się części z nich. Jest to element niezbędny do prawidłowego działania dodatków w realiach, gdzie jednocześnie inni wydawcy przygotowują własne wersje plików, a współpraca jest niemożliwa z uwagi na odmienne priorytety, podejście i niepodzielanie niniejszej strategii. Wypracowanie jednolitych norm tworzy także możliwość kompleksowych aktualizacji tego samego dodatku umieszczonego w różnych publikowanych pakietach.

Stan realizacji: osiągnięte


Koniec stagnacji i zupełnie nowe dodatki taborowe

Działanie: Rozpoczęcie pracy zespołu tworzącego zupełnie nowe dodatki taborowe po wieloletniej stagnacji polskiej sceny Open Rails w tym zakresie.

Motywacja: Dotychczasowy bałagan, stagnacja i brak perspektyw skutecznie odpychał nowych twórców od rozpoczęcia aktywnej działalności przy tworzeniu nowych dodatków taborowych. W związku z tym, przez wiele lat od wycofania się weteranów i założycieli polskiej sceny Open Rails nie stworzono praktycznie żadnego nowego modelu pojazdu. Opracowanie aktualnego taboru i nadrabianie zaległości względem innych symulatorów jest niezbędne do odwzorowywania realnego ruchu pociągów na trasach oraz stworzenia atrakcyjnego produktu dla nowych użytkowników. Stanowi także okazję na podniesienie jakości wydawanych dodatków.

Stan realizacji: osiągnięte


Kompletna baza dodatków taborowych

Działanie: Wydanie dostępnych w przeszłości (wszystkich zachowujących przyzwoitą jakość) oraz nowych dodatków taborowych w wersji w pełni funkcjonalnej, sprawdzonej przez oryginalnych autorów (w miarę możliwości), przygotowanych ze szczególnym naciskiem na prawidłowe działanie wszystkich elementów wpływających na satysfakcję użytkownika.

Motywacja: Elementem niedbędnym do dalszego rozwoju jest zgromadzenie w jednym miejscu wszystkich dodatków taborowych przygotowywanych na przestrzeni wielu lat przez polskich tworców. Dotychczas, między innymi z powodu opisanych wcześniej, niekończących się perturbacji ze stronami internetowymi, większość dodatków spoczywa wciąż na dyskach osób zaangażowanych w projekt i pozostają niedostępne dla szerokiego grona odbiorców. Stan ten nie ulega żadnej długoterminowej poprawie od wielu lat i nie jest poważnie traktowany przez osoby za niego odpowiedzialne. Brak dostępu do wielu wartościowych dodatków z jednej strony odrzuca potencjalnych nowych użytkowników i zdecydowanie zaniża atrakcyjność Open Rails w Polsce, a z drugiej strony demotywuje twórców i odbiera należny szacunek ich pracy. Postulat ten jest jednym z ważniejszych w ramach działalności PKOR, ale biorąc pod uwagę złożoność procesu i dostępność czasową zespołu, nie jest możliwy do realizacji w krótkim czasie. Na skomplikowanie składa się także chęć publikacji dodatków działających i dopracowanych. Kładziony będzie duży nacisk na wszystkie elementy, z którymi styczność ma użytkownik podczas gry, oddziałowujące w bezpośredni sposób na jego satysfakcję. Dodatki zaopiniowane pozytywnie pod kątem jakości modelu i tekstur dopracowywane będą w zakresie znacząco zmodyfikowanych punktów świetlnych reflektorów, atrakcyjnych widoków wnętrza przestrzeni pasażerskiej, możliwie przyzwoitej kabiny oraz dźwięków, a także realizmu i satysfakcjonującej interakcji z obsługiwanymi pojazdami podczas ich obsługi. Ze względu na ograniczone zasoby ludzkie, czasowe i przyjęte priorytety, dodatki nie będą szczegółowo dopracowywane pod kątem realizmu parametrów technicznych. Zagadnienia te będą jednak uwzględniane na poziomie podstawowym. Wynika to z dogłębnie przeprowadzonej analizy, która wykazała brak uzasadnionej potrzeby poświęcania nieporównywalnie większej ilości czasu (co w obliczu określonej dostępności zasobów zespołu, byłoby równoznaczne z dużo wolniejszym tempem pracy), aby osiągnąć bardzo niewielkie zmiany w samym korzystaniu z dodatków. Parametry techniczne określone w sposób możliwie idealny, w symulacji i tak nie są szczególnie zauważalne, a same możliwości oprogramowania Open Rails są na tyle ograniczone, że nawet w takim scenariuszu prowadzenie i zachowanie pojazdów odbiegałoby realizmem od innych dostępnych symulatorów. Biorąc to pod uwagę, zasoby warto poświęcić na inne zagadnienia, w których potencjał względem innych symulatorów jest zdecydowanie wyższy, np. odwzorowanie zaawansowanego ruchu kolejowego na rozbudowanych, realnych trasach z wykorzystaniem różnorodnego, realnego taboru.

Stan realizacji: w trakcie


Paczki z trasami i uporządkowanymi pakietami taboru

Działanie: Zaktualizowanie oraz uzupełnienie paczek z trasami o kompletne pakiety taboru złożone wyłącznie z dodatków taborowych opracowanych według jednolitych norm PKOR i publikowanych na stronie w postaci osobnych dodatków.

Motywacja: Po osiągnięciu wcześniej omówionych rezultatów pojawi się możliwość złożenia pakietów taboru dołączonych do poszczególnych tras, wykorzystywanych w opracowanych rozkładach jazdy, z dodatków taborowych opublikowanych w ramach kompetnej bazy i dostosowanych do jednolitej normy opracowywania plików. Dzięki temu, uzyska się pełną komplementarność między pakietami taboru, a dodatkami taborowymi publikowanymi osobno, co zdecydowanie usprawni ewentualne aktualizacje. Co najważniejsze, umożliwione zostanie korzystanie z jednego folderu “Trains” do różnych tras i rozkładów jazdy, w którym bez konfliktów będą mogły znajdować się różne pakiety taboru. Te same pojazdy nie będą już musiały dublować się w różnych profilach, a przez to, że będą przygotowane według jednolitych norm i aktualizowane na bieżąco, bez obaw będzie można nadpisywać pliki instalując kolejny pakiet taboru w profilu, gdzie znajdują się już inne pakiety taboru pochodzące ze strony PKOR. Osiągnięcie tego jest szczególnie ważne, biorąc pod uwagę wzrost jakości wydawanych dodatków, a co za tym idzie, dużą wagę plików, co obecnie dość znacząco i niepotrzebnie obciąża dyski. Rozwiązanie będzie wymagało współpracy twórców, i przy tworzeniu rozkładów jazdy, wykorzystywania tylko dodatków publikowanych oficjalnie, a ewentualne potrzebne dostosowania w plikach taboru pod konkretne potrzeby, będą musiały być dokonywane centralnie, a nie niezależnie w każdym pakiecie do tras.

Stan realizacji: oczekuje na osiagnięcie poprzednich kroków milowych


Wspólny “Global”

Działanie: Opracowanie wspólnego zestawu Global dla wszystkich tras dostępnych na stronie PKOR oraz innych tworzonych przez autorów chętnych do współpracy, a następnie zaktualizowanie tego w opublikowanych paczkach.

Motywacja: Omówione w poprzednim punkcie doprowadzenie folderu “Trains” do pełnej uniwersalności spowoduje tylko część sukcesu i mimo, że będzie wystarczało posiadanie jednego takiego folderu, wciąż nie będzie możliwe umieszczanie wszystkich tras w jednym profilu. Uda się do osiągnąć dopiero po opracowaniu jednolitego folderu “Global” działającego z wszystkimi trasami publikowanymi na stronie PKOR oraz innymi należącymi do autorów chętnych do współpracy. Ten i powyższy krok spowodują znaczące ograniczenie zajętej pamięci dysku przez posiadane dodatki, ale zmuszą twórców do ciągłej współpracy ze sobą i koordynacji ich działań w ramach PKOR. Stworzy to rzeczywistość zgoła odmienną od dotychczasowej, w której każdą trasę zaleca się instalować w zupełnie odrębnym profilu, a foldery “Trains” i “Global” są odrębne dla każdego tego profilu i dublując wiele plików wewenątrz, niepotrzebnie zajmują ogrom miejsca na dysku.

Stan realizacji: oczekuje na osiagnięcie poprzednich kroków milowych


Akcja marketingowa

Działanie: Prowadzenie akcji mającej na celu spopularyzować Open Rails obejmującej także całkowite zlikwidowanie barier dla nowych użytkowników.

Motywacja: Obecnie Open Rails może nie wydawać się atrakcyjny i konkurencyjny wobec innych symulatorów prezentujących polską kolej. Na skutek wieloletniej niedbałości, bylejakości i chaosu organizacyjnego, wyteżona praca twórców była marnowana i kończyła się często negatywnym odbiorem przez potencjalnych użytkowników. Odpychająca zainteresowanych jest trudność związana z instalacją, brak komplementarnych dodatków pożądanych przez zdecydowaną większość oraz niska jakość tych dostępnych. Negatywne wrażenia podczas gry powstawały głównie na skutek odstraszających widoków kabin, nieatrakcyjnych zadań lub rozkładów jazdy (albo ich braku), braku współczesnego taboru czy niskiej jakości wykonania tras. Zidentyfikowanie głównych czynników odstraszających od Open Rails w polskim środowisku, pozwoliło na opracowanie wszystkich powyższych kamieni milowych. Jakość publikowanych dodatków ulega równolegle dynamicznej poprawie dzięki nieocenionej pracy twórców, których wysiłek musi w końcu zostać doceniony przez szerszą społeczność niż dotychczas. W ramach akcji marketingowej polskiego środowiska Open Rails, zakłada się między innymi powrócenie do regularnych streamów na internetowych kanałach najpopularniejszych twórców w tym segmencie, których popularność już tym razem nie będzie marnowana na etapie próby instalacji dodatków przez oglądających. Planowane jest także prowadzenie profili w mediach oraz publikacja filmów instruktażowych dla nowych użytkowników. Jakiekolwiek działania z tym związane należy rozpocząć dopiero po ukończeniu wszystkich powyższych kroków milowych. W przeciwnym razie, będą marnowane jak dotychczas przez zderzenie się nowych użytkowników z negatywną rzeczywistością.

Stan realizacji: oczekuje na osiagnięcie poprzednich kroków milowych


Dalszy rozwój realizmu

Działanie: Aktualizacja dodatków taborowych publikowanych osobno oraz w pakietach tras o pliki sterujące przygotowane ze szczególnym naciskiem na poprawność i realizm wpisów dotyczących fizyki w wybranej wersji oprogramowania Open Rails.

Motywacja: Powyższe kroki milowe zapewniają wyprowadzenie polskiej sceny Open Rails z marazmu i stworzenie warunków do dalszego dynamicznego rozwoju. Wyznaczone priorytety zakładają, że najpierw należy uporządkować wszystkie najważniejsze zagadnienia, a dopiero później poświęcać czas i zasoby na dopracowywanie poszczególnych dodatków, szczególnie taborowych i uzupełnienie ich o detale techniczne, objęte ustępstwami opisanymi w jednym z powyższych punktów. Proces ten będzie mógł odbywać się dokładnie i bez pośpiechu, bo już wcześniej dostępny będzie atrakcyjny produkt (efekt powyższych kroków milowych). Zależnie od ustaleń między twórcami i wypracowanego dalszego kierunku rozwoju, być może będzie należało rozważyć alternatywne wersje oprogramowania Open Rails. Niezwykle ważne jest, aby przed rozpoczęciem tego procesu, osiągnąć wszystkie powyższe założenia.

Stan realizacji: oczekuje na osiagnięcie poprzednich kroków milowych